? ??????????????Amazing? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (49 Ratings)??21 Grabs Today. 9861 Total Grabs. ?????
?Get the Code?? ?? ????5?? ?????Lovenotes? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (4 Ratings)??20 Grabs Today. 625 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Monday, May 25, 2009

Moving Science Off the "Back Burner": Meaning Making Within an Action Research Community of Practice (Ulasan Jurnal 3)

Abstract

In this study, the participants conceptualized and implemented an action research project that focused on the inquiry principles into a neglected science curriculum. Specific objectives were to find a) What factors challenge and support the evolution of an action research community of practice? b) How are teachers' belief s about science teaching and learning transformed? and c) How does teachers' knowledge of curriculum, instruction, assessment and student learning change as a result of learning within a community of practice? In this instrumental case study (Stake 2000, In N.K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage), a range of data collection sources and methods were adopted. Outcomes focus on how the design principles for cultivating a community of practice emerged in the action research group, as well as the types of teacher learning that occured by engaging in action research.
Ulasan Artikel
National Research Council (NRC) mencadangkan penekanan diberi pada penyelidikan ke dalam pengajaran, pengetahuan pengajaran dan sains integrasi dan konsep baru guru sebagai pengeluar pengetahuan, sumber dan fasilitator perubahan. Dalam kajian ini digambarkan memeriksa pembelajaran guru sekolah rendah di dalam amalan komuniti kajian tindakan dan keadaan yang menyumbang kepada amalan mendidik komuniti yang produktif. Pembelajaran guru mengenai penyelidikan pengajaran dan pembelajaran dalam sains diteroka mengunakan rangka konsep yang dicadangkan oleh Magnusson et. al yang mengambarkan pengetahuan kandungan pedagogi guru.
Rita seorang pengetua memberitahu yang sains telah disisihkan untuk beberapa tahun yang lepas dalam sekolah rendah dan daerah. Tenaga dan masa yang sedikit dilaburkan untuk membantu peningkatan pengajaran guru dalam subjek tersebut.
Model
Model yang digunakan ialah 4 peringkat oleh Sagor(2004) iaitu perancangan (planning), tindakan (acting), pemerhatian (observing) dan refleksi (reflecting).
Sampel
Seramai enam orang guru: guru gred 1 (Kara), tiga orang guru gred 2 (Jean,May dan Lynn) dan dua orang guru gred 2 (Sharon dan Pam).
Seorang pembantu pengetua, seorang pengetua dan seorang penyelidik universiti (penulis) menyertai dalam perancangan sesi persekolahan dan menyokong kumpulan guru dengan pelbagai cara.
Setting
Kumpulan berasaskan sekolah terletak dalam satu komuniti dengan jarak 1900 km dari universiti. Kajian ini dijalankan selama 9 bulan dari September 2004 hingga May 2005. Sekolah rendah sehingga gred K-3 dengan 405 pelajar dan 30 kakitangan guru.
May guru baru empat tahun dengan kelas gred 3 terdiri daripada 7 lelaki dan 12 perempuan; 5 orang menerima program pengubahsuaian.
Sharon, 8 tahun pengalaman, kelas gred 3 seramai 21 pelajar terdiri daripada 7 orang mengikuti program pengubahsuaian kurikulum.
Kara, guru gred satu mempunyai pengalaman tujuh tahun mengajar dan menjalankan kajiannya dalam kelas seramai 21 orang pelajar yang terdiri daripada 10 lelaki dan 11 perempuan dengan kebolehan dari biasa hingga tinggi.
Jean, guru gred dua, 21 tahun pengalaman mengajar, kelas seramai 18 orang pelajar yang terdiri daripada 10 perempuan dan 8 lelaki dengan kebolehan yang heterogen.
May, 21 tahun pengalaman, kelas gred dua seramai 21 0rang terdiri daripada 12 lelaki dan 9 orang perempuan dengan 4 orang mengikuti kurikulum pengubahsuaian dan seorang menghadapi masalah lambat.
Lynn berpengalaman 29 tahun, mengajar dalam kelas seramai 18 lelaki dan 4 perempuan dengan kebolehan heterogen.
Semua guru telah mengikuti persediaan pendidikan pada tahap K-6 dan telah menghabiskan kursus pendidikan metodologi sains. Lynn major dalam sains manakala Sharon minor dalam sains. Guru-guru yang lain hanya mempunyai sedikit persediaan untuk mengajar sains. Jean melengkapkan kursus sainsnya semasa di sekolah tinggi manakala Kara, May dan Pam melengkapkan kursus sains semasa di universiti.
Pengumpulan Data & Penganalisaan Data
1) Audiotaped planning meetings
Keseluruhan kumpulan mengadakan 8 kali perjumpaan secara formal (40 jam). Empat
daripada perjumpaan berlangsung secara atas talian menggunakan Elluminate Live Versi 5
sementara perjumpaan lain secara bersemuka. Semua perbualan direkodkan dan disalin kemudian. Dua hari sepenuhnya sesi mesyuarat berlangsung di tapak sekolah dibantu dengan pengetua. Penulis merekodkan nota lapangan selepas sesi perjumpaan dan perancangan.
2) Dokumen
Rancangan harian peserta dan bahan-bahan lain diteliti untuk analisis data dan penaksiran.
3) Jurnal
Setiap peserta projek menyimpan satu jurnal elektronik sepanjang kajian dijalankan untuk
refleksi kumpulan dan individu.
4) Temu bual tidak formal
Pada permulaan dan akhir projek, temu bual secara tidak formal dilakukan dengan para peserta. Semua temu bual dirakam dan ditulis kemudian.
Kesimpulan
Walaupun kajian ini tidak menilai pembelajaran pelajar secara langsung tetapi guru mengumpul bukti tentang keseronokan pelajar ketika pembelajaran sains dengan cara yang baru.

0 comments: