? ??????????????Amazing? ????? ?????? ???Rating: 4.7 (49 Ratings)??21 Grabs Today. 9861 Total Grabs. ?????
?Get the Code?? ?? ????5?? ?????Lovenotes? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (4 Ratings)??20 Grabs Today. 625 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Sunday, May 24, 2009

Qualitative assessment across language barriers: An action research study (Abstrak Journal 2)

Abstract

If students cannot express themselves in language of the assessor, and if the assessor is not familiar with the cultural constraints within which students operate, it is difficult for the assessor to collect evidence of adequate performance. This article describes the assessment of three digital artefacts where the assessor strove to understand, rather than rate the students and their achievement. Three distinct approaches were followed. The first was positivist, rubric-based. The second was post-structural/interpretive, with groupwork and peer assessment. The third was feminist/holistic/ relying principally on students' own presentation of video material of what they did. Data sources include artifacts produced by students, assessment rubrics and assessment scores. Results indicate that qualitative assessment with criteria negotiated between the instructor/assessor, the twelve learners and their peers over a period of two years, allowed for a thick description of evaluation experience that adds to student development. Further research needs to be conducted into standardizing the procedures of auditing assessments rather than standardizing procedures of assessing.

Ulasan artikel

Artikel ini merupakan sekuel kepada cerita pengajaran penulis kepada program tahun 2 sarjana dalam ICT untuk pendidikan di Khartoum, Sudan. Tujuan artikel in bukanlah untuk membuktikan atau menolak sebarang teori penilaian persilangan budaya tetapi sekadar untuk berkongsi bagaimana penulis berhadapan dengan manifestasi praktikal yang berbangkit apabila penulis dan dua orang rakannya membuat pembentangan. Kunci soalan kajian ialah bagaimana kita menilai secara adil kumpulan yang tidak berkongsi bahasa pertama atau budaya yang sama atau bagaimana pengajar dan pelajar saling memahami walaupun terdapat halangan budaya dan bahasa.

Dari segi bahasa, masalahnya pelajar boleh memahami dengan baik. Mereka boleh membaca dalam bahasa Inggeris dan dalam kumpulan mereka saling menyokong antara satu sama lain dalam pembacaan dan pentafsiran artikel Inggeris. Tetapi mereka ini malu untuk bercakap di dalam bahasa Inggeris dan penulisannya juga agak lemah. Oleh itu, walaupun mereka tahu dan faham suatu isi kandungan dan mereka bolehmengaplikasikannya , kebolehan mereka untuk menunjukkan dirosakkan oleh ketidakbolehan menulis dengan baik.

Metodologi

Metodologi kajian tindakan yang digunakan ialah satu penyelidikan refleksi kendiri dalam skala kecil dan untuk menambahbaikan amalan.

Kajian tindakan sebagai metodologi dipilih kerana posisi penyelidik itu sendiri yang terlibat atau menjadi peserta dalam proses kajian. Oleh itu, kajian ini dijalankan dari segi perspektif dalaman dan bukan luaran. Tujuan kajian ini bukan untuk membuktikan tetapi lebih kepada perkongsian.

Model

Penulis kajian ini tidak menyatakan reka bentuk model yang diikuti. Tetapi berdasarkan penulisan, didapati penulis membuat tiga kitaran yang menggunakan cara yang berbeza tetapi masih lagi berasaskan sesawang (web)kerana tidak berlaku penambahbaikan.

Sampel

Seramai dua belas pelajar Universiti Sains & Teknologi Sudan terlibat dalam kajian ini. Para pelajar ini diwajibkan mengikuti satu program intensif bahasa Inggeris dan latihan literasi komputer selama enam bulan.

Setting

Makmal komputer

Prosedur

Bagi menggantikan kaedah memberi kuliah yang digunakan sebelum ini, penulis memberikan tugasan yang melibatkan penggunaan teknologi di mana penulis berharap pelajar dapat membina pengetahuan mereka sendiri. Pelajar disuruh membina satu portfoilio digital mengandungi semua kerja sepanjang kursus.


Pengumpulan data dan penganalisisan data

Sumber data daripada kajian ini ialah artifaks digital yang dihasilkan oleh para pelajar, temu bual yang dijalankan oleh penulis dan rakaman video aktiviti yang dilakukan pelajar. Selain itu, instrumen penilaian dan hasil penilaian yang dihasilkan semasa penilaian.

Kesimpulan

Kitar pertama menunjukkan penilaian positivis mempunyai korelasi yang tinggi antara pelajar dengan gred penilai tetapi cenderung ke arah lebih mekanikal. Jika setiap pelajar mengetahui setiap item yang dinilai maka kemahiran kreativiti mereka tidak diserlahkan.

Kitar kedua menunjukkan nilai dalam kumpulan di mana pelajar belajar antara satu sama lain tetapi kerja yang dihasilkan masih lagi ada keserupaan(identical)

Kitar ketiga menunjukkan strategi penilaian yang berterusan dan holistik di mana keseluruhan proses dipantau dan membenarkan kita mendapat gambaran yang jelas tentang perjalanan pembelajaran dan wujud kesefahaman setara (commonality) tentang apa yang pelajar telah belajar.


Penulis mendapati menerusi kajian ini menunjukkan komunikasi lebih penting daripada bahasa. Walaupun penulis langsung tidak faham bahasa Arab, tetapi beliau boleh melihat atau membaca dari segi bahasa tubuh pelajar, mimik muka dan



























0 comments: