Kaedah pembacaan round robin (RRR) telah lama digunakan sejak beberapa tahun dahulu dikatakan telah ketinggalan zaman dan mewujudkan pelbagai masalah untuk pelajar. RRR ini merupakan kaedah guru memanggil para pelajar seorang selepas seorang untuk membaca secara lisan.
Terdapat dua tujuan projek ini dilakukan iaitu untuk menyokong pelajar guru ini belajar tentang strategi pembacaan lisan secara kajian dan melaksanakannya dalam kelas dan keduanya ialah untuk mengkaji bagaimana pelajar guru ini mengubah pengajaran mereka melalui menjadi penyelidik sendiri.
Kajian tindakan yang dilakukan oleh penulis berdasarkan kajian ke atas kerja Santa, Isaacson, and Manning (1987) yang menjumpai kajian tindakan menjadi lebih berkesan dalam membantu guru sekolah rendah mengubah amalan pembacaan lisan.
Penulis membimbing pelajar guru menggunakan model Stringer’s (1999) yang ringkas dan tidak berbelit-belit merangkumi tiga peringkat iaitu perhati, fikir dan bertindak untuk membantu mereka menpis pemikiran mereka tentang pembacaan lisan dan laksanakan strategi alternatif ke atas RRR.
Penulis memasukkan Kristen Swope & Ikaika Perreira merupakan pelajar dalam program pendidikan di Universiti Brigham Young Hawaii untuk mengambil bahagian dalam projek kajian tindakan ini untuk mengkaji amalan pembacaan lisan. Pelajar-pelajar ini telah menguasai elemen asas dalam memberi arahan secara berkesan dan berjaya menguruskan kelakuan kelas.
Stringer 1999 mengambarkan peringkat ini sebagai masa untuk membina penerangan ke atas a) memanjangkan pemahaman mereka tentang apa yang berlaku dan bagaimana ia berlaku b) membangunkan pembinaan bersama untuk tafsir dan menerangkan masalah di bawah penyiasatan.
Kristen:
Pada hari saya diberi Good-bye, aktiviti RRR di dalam kelas dihentikan. Saya memberitahu teman supaya berhenti daripada menggunakan RRR. Jika saya mempunyai kebolehan, saya akan beritahu semua guru di dunia supaya berhenti daripada menggunakan RRR kerana ia memusnahkan pelajar.
Stringer (1999) mendefinisikan peringkat ini sebagai penyelidik untuk formulasi solusi praktikal ke atas masalah yang mereka lihat. Pada peringkat ini pelajar guru mula melaksanakan strategi alternatif ke atas RRR.
Ikaika:
Pelajar gred 6 saya boleh mengambil bahagian dalam strategi dikenali sebagai membaca seperti di dalam watak. Di dalam strategi ini, pelajar diminta mencari petikan dalam Tuck Everlasting yang terdiri daripada 10 barisan dan termasuklah dialog sekurang-kurangnya dua karakter. Pelajar tidak biasa dengan perkataan petikan dan memerlukan definisi. Pelajar menghadapi masalah untuk mencari petikan kerana mereka tidak mengetahui maksud petikan. Selain itu, pelajar juga tiada kemahiran mengskim petikan. Bagaimanapun kesukaran awal tidak bererti pengajaran gagal tetapi sangat berjaya. Kebanyakan pelajar mula membaca dengan kuat kepada diri mereka sendiri dan berlatih bahagian mereka sehingga berjumpa dengan petikan mereka. Saya nampak pelajar yang sukar dari segi kelakuan juga terlibat,
Kristen:menggunakan kaedah pembacaan senyap dan coral speaking
Apabila pelajar mula membaca saya begitu kagum. Saya tiada masalah pengurusan langsung. Ia merupakan sangat sukar apabila pembaca habis sementara pembaca lain masih berusaha untuk menghabiskan pembacaan mereka. Saya sungguh tidak menyangka terdapat jurang antara pelajar yang habis awal dan terakhir. Saya fikir ia lebih bagus daripada RRR.
Realiti tahun pertama pengajaran
Dalam situasi yang baru, adakah mereka mengekalkan untuk menghapuskan RRR dalam amalan mereka?
Ikaika:
Saya mengaku menggunakan RRR untuk beberapa sebab tertentu. Untuk satu sebab, saya berasa malu untuk dibincangkan ialah mudah dalam perancangan dan saya kemudiannya berbalik semula ke RRR.
Kristen:
Menggunakan RRR kerana sebahagian daripada program pengajaran di sekolah tersebut
Mulanya, kami membaca secara nyanyian kemudian setelah pelajar bertambah maju saya tidak dibenarkan menggunakan kaedah tersebut.
Pengumpulan dan Penganalisisan Data
Sumber data yang digunakan termasuklah jurnal refleksi yang diuruskan secara konstan oleh pelajar guru, rancangan yang terperinci untuk pengajaran yang dilaksanakan semasa projek dan nota yang dokumen tentang proses yang digunakan.
Sebagai tindakan susulan, penulis kemudian akan menemu bual pelajar guru ini semasa penempatan tahun pertama pengajaran tentang penggunaan RRR dan kesan ke atas pengajaran baru dalam kajian tindakan semasa pengalaman mengajar.
Kesimpulan dan implikasi
1) Guru pelatih boleh engage dalam kajian tindakan dan berjaya melakukannya. Fakulti boleh menggalakkan mereka mengambil bahagian dalam kajian. Pengalaman ini memperkenalkan mereka kepada proses kajian awal dan boleh sebagai pemangkin untuk menjadi guru penyelidik. Bagaimanapun, rekomen ini terhad kerana kami memilih pelajar guru yang kuat. Walaupun potensi faedah kepada banyak pihak, pelajar guru yang bergelut dengan perancangan, pengajaran atau pengurusan mungkin tidak boleh memberikan tenaga dan masa yang diperlukan untuk projek tersebut.
2) Kedua-dua pelajar menggunakan RRR semasa tahun pertama pengajaran. Implikasi yang berlaku di sini memerlukan tindakan susulan. Satu semester yang berjaya tidak mengubah tabiat apabila terlibat dengan kesukaran. Guru novis perlu diberi galakan untuk mengunakan kaedah alternatif supaya RRR dapat dihapuskan
0 comments:
Post a Comment